Nie wiem po co ten tytuł

              

wtorek, 4 sierpnia 2015

Urzekła mnie ta historia

Urzekła mnie Historia bez cenzury, czyli kolejny kanał jutubowy, który polecam bez wahania. Chłopaki robią to z zaangażowaniem i jutubowym dowcipem. Zawsze można by się przyczepić, na przykład w odcinku o Sobieskim wspomniano o jego kolaboracji ze Szwedami, ale pominięto kwestię jego nielojalności wobec króla Wiśniowieckiego. Nie jest to zarzut wobec autorów, ale zachęta do samodzielnego myślenia. Zawsze warto myśleć krytycznie, a szczególnie wtedy, gdy słuchasz opinii wygłaszanych z wielką pewnością siebie. Historia bez cenzury nastraja patriotycznie - i dobrze, choć ja nigdy do końca nie przełknę tezy o niesamowitej wyjątkowości Polaków, bo zawsze przychodzi mi na myśl historia innych narodów, na przykład Bułgarów z ich chanem Krumem, który z czaszki cesarza bizantyjskiego Nicefora sporządził puchar i pijał z niego wino. Dobrze wychowany Zygmunt III Waza zadowolił się jedynie tym, że car Wasyl Szujski bił przed nim pokłony na kolanach. Jeśli chodzi o króla Zygmunta, zawsze mnie zastanawiał jego gorliwy katolicyzm, a przecież Wazowie byli prostestantami. Dzięki Hbc wiem, że zadecydowano o katolickim wychowaniu Zygmunta, łącznie z nauką polskiego (!), ze względu na plan osadzenia go na polskim tronie. Był to plan dość realistyczny, jako że Zygmunt był Jagiellonem po kądzieli. Załączam odcinek o Świętosławie, ale równie dobrze mógłbym zamieścić prawie każdy inny, bo trzymają równy, dobry poziom.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

The Infamous Middle Finger The Infamous Middle Finger