Nie wiem po co ten tytuł

              

poniedziałek, 9 stycznia 2023

Na noże czyli Knives Out

Oto zagadka logiczna: mamy sześć łańcuchów o czterech ogniwach. Można je złączyć w jeden łańcuch otwierając, a potem zamykając tylko cztery ogniwa. Jak to zrobić? Przytaczam, bo to ładne, a znalazłem, kiedy szukałem tych łamigłówek logicznych, w których byli na przykład Jan, Kasia, Piotr i Anna, a na podstawie tego, że Kasia jest wyższa od Piotra, Jan pił to samo co Anna, a przynajmniej troje z nich nie jest w ciąży z Piotrem, należało odgadnąć, kto z nich jeździ toyotą. Film Na noże mocno przypomina takie łamigłówki, ale z lekką modyfikacją, bo w pewnym momencie wychodzi na jaw, że Anna wcale nie ma czerwonych majtek, a właśnie na tej przesłance zbudowaliśmy naszą misterną logiczną konstrukcję. Więc budujemy na nowo. W filmowej łamigłówce bierze udział spory tłum osób powiązanych z pisarzem Harlanem, który dorobił się majątku na swoich kryminałach. Dzieci, synowe, zięciowie, wnuki, nawet wiekowa matka, oraz Marta, opiekunka Harlana, z racji wieku wymagającego pielęgniarki, i Benoit, wymawiaj benua, genialny detektyw, który rozwiąże zagadkę zgonu Harlana - przynajmniej taką mamy nadzieję. Detektywa gra Craig, któremu wyznaczyli zadanie aktorskie, by udawał Teksańczyka. Być może uszy mam do remontu, ale jakoś mnie do siebie nie przekonał. Nie ma wielkiego sensu wchodzić w detale fabuły, wiele scenek obejrzymy po dwakroć lub trzykroć, za każdym razem z nowym szczegółem przybliżającym nas do wyjaśnienia. Nie przepadam za tym filmowym zabiegiem, kiedy dowiadujemy się prawdy od detektywa, którego opowieść jest ilustrowana powtórką z przebiegu zdarzeń, oczywiście tym razem bez krętactw i niedopowiedzeń. Chciałem rzec, że zdziwiła mnie ta historia wyjęta jakby z Agathy Christie, ale to niezbyt trafna paralela, bowiem humorek wskazywałby raczej na inspirację Joanną Chmielewską. Wśród twórców mignęło polskie nazwisko, więc może to nie takie niedorzeczne przypuszczenie. Obsada filmu składa się z wielu naprawdę znanych nazwisk, ale niestety nie zauważyłem efektu synergii.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

The Infamous Middle Finger The Infamous Middle Finger